پوست

روتین پوستی چیست؟

روتین پوستی چیست؟

داشتن پوستی صاف و شاداب تنها به ژنتیک بستگی ندارد؛ در واقع عادات روزانه شما تأثیر زیادی بر آنچه در آینه می‌بینید خواهد داشت. عاداتی مثل داشتن رژیم غذایی سالم، تحت کنترل نگه داشتن وزن بدن با فعالیت‌های فیزیکی مختلف، و از همه مهم‌تر پایبند بودن به یک روتین پوستی روزمره.

روتین مراقبت از پوست شامل یک سری مراحلی است که برای مراقبت منظم از پوست خود انجام می‌دهید و از آنجا که افراد مختلف، انواع پوست و مشکلات متفاوتی دارند، انتخاب یک روتین مناسب و مخصوص پوستتان از بین همه پیشنهاداتی که در فضای مجازی وجود دارد، ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. اما در هر صورت بهتر است حتما هر روز صبح و عصر روتین پوستی انتخابی‌تان را انجام دهید و تا جایی که ممکن است آن را یک جز جدایی‌ناپذیری از زندگی خود قرار دهید.

برای بهره‌مندی از هر روتین روزانه مراقبت از پوست، مهم نیست که چه نوع پوستی دارید؛ باید با چهار مرحله ساده شروع کنید:

  1. پاکسازی پوست از هر نوع آلاینده‌ای
  2. تعدیل pH پوست
  3. ترمیم آسیب‌های احتمالی در طول روز
  4. رطوبت‌رسانی برای داشتن ظاهری شاداب

همانطوری که حدس می‌زنید، روتین‌های مراقبت از پوست‌های چرب و خشک تفاوت‌های بسیاری در نحوه اجرا کردن این مراحل و همچنین نوع محصولات به کار رفته در هر یک، دارند. در ادامه تلاش می‌کنیم تا کلیتی از هر دو روتین پوستی را توضیح دهیم.

روتین پوستی چیست؟

روتین مراقبت از پوست‌های چرب و مستعد آکنه:

پوست چرب یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است و برخی از چالش‌های منحصر به ‌فرد مانند پوست براق و آکنه(جوش) را به همراه دارد. اما با روتین مراقبت از پوست و محصولات مناسب، این مسائل می‌توانند کمتر مشکل ساز باشند.

  1. پاکسازی پوست:

مهمترین گام در هر روتین مراقبت از پوست، پاکسازی پوست است. اگرچه بیشتر افراد باید صبح و شب صورت خود را بشویند، اما برای افرادی که پوست چرب دارند، بسیار مهم است که صبح‌ها حتما صورت خود را به طور کامل پاک کنند. با وجود اینکه ممکن است احساس کنید پوستتان از شب قبل هنوز تمیز است، در طول شب پوست شما مشغول از دست دادن سلول‌های پوست و تولید چربی است. به همین دلیل شستشو هم در صبح و هم شب توصیه می‌شود.

  1. تعدیل pH پوست:

هنگامی که پوست شما تمیز و عاری از هرگونه آرایش، کثیفی و چربی است، توصیه می‌کنیم از یک تونر لایه بردار استفاده کنید که حاوی یکی از ترکیبات اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک باشد.

  1. ترمیم مشکلات پوستی:

این مرحله به مشکلات خاص پوست شما بستگی دارد. به طور کلی، اگر پوستتان مستعد آکنه است، در طول روز از بنزوئیل پراکسید یا گوگرد برای کاهش تولید روغن و جلوگیری از جوش زدن استفاده کنید. در شب هم استفاده از محصولات حاوی رتینول را برای کمک به شفاف نگه داشتن منافذ و درخشندگی پوست توصیه می‌کنیم.

  1. مرطوب کردن و آبرسانی به پوست:

اگر پوست چرب دارید، مرطوب کردن پوست یک مرحله بسیار مهم است. برخی باور دارند که اگر پوست چرب دارید، نیازی به مرطوب کردن ندارید یا نباید آن را مرطوب کنید و این مطلب تماما اشتباه است. همه انواع پوست به مرطوب کننده نیاز دارند. اما اگر پوست چرب دارید، مرطوب کننده‌ای که استفاده می‌کنید، باید دارای بافت سبک، عاری از روغن و بر پایه آب باشد.

روتین مراقبت از پوست‌های خشک و معمولی:

پوست خشک به این معنی است که پوست شما نمی‌تواند آنطور که باید از خود در برابر آسیب‌های محیط محافظت کند. هنگامی که پوست خشک است، ترک های ریز در لایه بیرونی ایجاد می‌شود که در توانایی آن برای حفظ آبرسانی مناسب اختلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل اگر پوست خشکی دارید، روتین صبحگاهی شما و آماده کردن پوستتان قبل از شروع روز بسیار مهم است. به این منظور، توصیه می‌کنیم از محصولاتی که رطوبت را در داخل پوست و اشعه ماوراء بنفش و دیگر آلاینده‌های مضر را در خارج از آن نگه می‌دارند، استفاده کنید.

  1. پاکسازی و شستشو:

اولین قدم انتخاب یک پاک کننده آبرسان است؛ یک پاک کننده که آلودگی و چربی را بدون ایجاد اختلال در لایه بیرونی پوست از بین ببرد. یک ترکیب مناسب که می‌توانید به دنبال آن باشید هیالورونیک اسید است.

  1. تعدیل پی اچ پوست با تونر:

بسیاری از تونرها از الکل به عنوان ماده اصلی استفاده می‌کنند که باعث خشکی پوست می‌شود. به دنبال یک تونر بدون الکل با مواد فعال باشید که سطح pH پوست شما را بازیابی کند.

  1. ترمیم مشکلات پوستی:

این مرحله به بهبود مشکلات خاص پوست کمک می‌کند. شما می‌توانید روی آبرسانی با سرم اسید هیالورونیک خالص تمرکز کنید و یا محصولی را انتخاب کنید که مشکلات پوستی مانند چین و چروک، هایپرپیگمنتاسیون و یا آکنه را هدف قرار دهد.

  1. رطوبت‌رسانی به پوست:

یک مرطوب کننده خوب فواید سرم را حفظ می‌کند. روزانه از مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که کاملا مغذی و آبرسان باشد. اما حتما از محصولاتی که ممکن است منافذ شما را مسدود کنند، اجتناب کنید و بهتر است به دنیال اصطلاح “غیر کومدوژنیک” یا non comedogenic روی برچسب محصول باشید.

  1. محافظت از پوست در برابر اشعه UV:

این مرحله مضاعف، به دلیل حساسیت پوست خشک به نور خورشید ضروری است. چرا که استفاده روزانه از یک کرم ضد آفتاب مناسب و با SPF بالا، از آسیب اشعه‌های مضر UV به پوست جلوگیری می‌کند.

یک روتین پوستی خوب، علاوه بر اینکه به بازسازی تولید سلول های پوست کمک می‌کند تا پوست شما در طول زندگی‌تان ظاهر و احساس بهترین حالت را داشته باشد، جدیدترین مطالعات حاکی از آنند که افرادی که روتین‌های منظم کمتری در طول بخش‌های فعال روز خود دارند، بیشتر از گروه دیگر از افسردگی شدید، اختلالات خلقی و تنهایی رنج می‌برند.

 نویسنده: دکتر سروین پورکیوان

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *