پوست, سلامتی

مهمترین خطرهای روزمره پوستی

خطرهای پوستی

بافت پوست ما تقریبا هر لحظه در معرض آلودگی‌ها و محرک‌های مختلفی است که به صورت نامحسوس به پوست ما نفوذ کرده و تاثیرات پایدار و البته ناخواسته ایجاد می‌کنند. از جمله این تاثیرات می‌توان به پوست آفتاب‌سوخته در تابستان، لکه‌های تیره و اسکارهای به جا مانده از جوش‌های آکنه، خطوط ریز و چین و چروک‌های زودرس و… اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از این آسیب‌ها و راه‌های پیشگیری از آنها می‌پردازیم.

نور خورشید

پرتوهای فرابنفش خورشید که احتمالا بدنام‌ترین این آسیب‌ها در این لیست است، به ایجاد انواع مشکلات پوستی شهرت دارد. به دلیل اینکه این پرتوها حتی پس از عبور از پنجره‌ها و انعکاس از روی برف هم برای پوست بسیار خطرناکند، محافظت مناسب از پوست در برابر نور خورشید در هر 365 روز از سال الزامیست. از آسیب‌هایی که اشعه UV به پوست می‌زند، می‌توان به افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، آفتاب سوختگی، کک و مک، لکه‌های تیره پوست و پیری زودرس اشاره کرد.

بهترین و ساده‌ترین راه مقابله با این مشکل، استفاده روزانه از یک ضدآفتاب با SPF 30 یا بیشتر است که حتما باید پس از هر دو ساعت در معرض آفتاب بودن تکرار شود. به یاد داشته باشید که انتخاب محصولی با SPF بالا و وسیع‌الطیف ایده‌آل است. این بدان معناست که این فرمولاسیون از پوست شما در برابر اشعه های UVA و UVB با پوشش 360 درجه، محافظت می‌کند. توصیه می‌شود برای اقلیم جغرافیایی ایران، کرم ضد آفتاب با SPF کمتر از 40 استفاده نشود.

آلودگی‌ها و زباله‌های شهری

می‌دانیم آلودگی اثرات منفی بسیاری بر روی کره زمین دارد، اما آیا می‌دانستید که این مسئله می‌تواند روی پوستتان نیز تأثیر بگذارد؟ مخصوصا اگر در حومه یا مرکز شهری مثل تهران زندگی می‌کنید که آلودگی بیشتری دارد. آلودگی آب بر کیفیت پاکسازی روتین پوستی تأثیر می‌گذارد و همچنین آلاینده‌های هوا در طول روز به سطح پوست می‌چسبند و باعث بروز مشکلاتی از جمله آکنه، التهاب و حساسیت پوست، پیری زودرس و هایپرپیگمانتاسیون می‌شوند.

از راه‌های جلوگیری از این مشکل در رابطه با آلودگی آب، استفاده از سیستم فیلتر و تصفیه آب و همچنین متعادل کردن pH پوست به کمک محصولات مراقبتی بخصوص تونرهای مناسب نوع پوستی شما خواهد بود. در مورد آلودگی هوا نیز، شما می‌توانید روتین مراقبت از پوست خود را با آنتی اکسیدان‌ها غنی کنید. این ترکیبات، رادیکال‌های آزاد مضر موجود در هوا را خنثی می‌کنند. برخی از آنتی اکسیدان‌های محبوب عبارتند از میوه‌های قرمز (انار، آلو و انواع توت) و انگور و دانه کاکائو که ممکن است در برخی محصولات مراقبت پوست به کار روند.

لایه‌برداری بیش از حد

لایه‌برداری می‌تواند برای بسته شدن منافذ، نرم و صاف شدن بافت زبر و کدر پوست معجزه کند. اما استفاده بیش از حد از لایه‌بردارها (و سایر مواد فعال مانند رتینول) که متاسفانه بین مصرف‌کنندگان این محصولات متداول است، اغلب می‌تواند به سد پوستی آسیب بزند و به جای درمان، مشکلات پوستی را بدتر کند و منجر به خشکی، پوسته پوسته شدن، تحریک، افزایش حساسیت و قرمزی پوست شود. به همین خاطر ضروریست استفاده از لایه‌بردارها را به یک تا سه بار در هفته محدود شود و تا تاثیر مورد نظر را به خوبی روی بافت پوست بگذارد.

فشار دادن و خالی کردن جوش‌ها

همانقدر که فشار دادن جوش‌های پوست و کلنجار رفتن با زخم به جا مانده وسوسه انگیز است، این کار پتانسیل رساندن آسیب جدی به پوست را به روش‌های متعدد دارد. خالی کردن جوش می‌تواند باعث به وجود آمدن جوش‌های بیشتر، لکه‌های تیره هایپرپیگمنتاسیون و اسکار آکنه شود. برای جلوگیری از این امر، وسوسه فشار دادن جوش‌هایتان را سرکوب و از محصولات مراقبتی مخصوص پوست‌های جوش‌دار استفاده کنید تا اثری از آن‌ها بر جای نماند. کرم‌ژل آبرسان ماموریتا به دلیل خاصی non comedogenic بودن می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

استفاده از محصولات با pH نامناسب

پوست ما زمانی بهترین عملکرد را دارد که pH آن در حدود 5.5 باشد. استفاده از محصولات مراقبتی به ویژه پاک‌کننده‌هایی که بیش از حد قلیایی یا اسیدی هستند، می‌تواند تعادل pH پوست را بهم بریزد، به سد رطوبتی آسیب برساند و باعث نفوذ آلودگی‌ها به منافذ پوست شود. این امر در نهایت منجر به خشکی، پوسته پوسته شدن، افزایش حساسیت، قرمزی، پیری زودرس پوست و بروز آکنه خواهد شد.

راه حل این مشکل استفاده از محصولات بدون صابون و با pH متعادل است که اگر پوست خشک و حساسی دارید، می‌توانند با پاکسازی آلودگی‌ها و در عین حال تعدیل pH پوست، شادابی و رطوبت آن را بازیابی کنند.

پاک نکردن و نگه داشتن شبانه آرایش صورت

نگه داشتن شبانه آرایش یکی از بدترین کارهایی است که می توانید در حق پوست خود انجام دهید. عدم پاکسازی صحیح پوست از مواد آرایشی قبل از خواب باعث مسدود شدن منافذ، التهاب و بزرگتر شدن آن‌ها و در عین حال ایجاد جوش‌ و آکنه می‌شود. همچنین آرایشی که برای مدت طولانی روی پوست باقی می‌ماند اغلب به بروز حساسیت، قرمزی و تحریک پوست خواهد انجامید.

حمام آب داغ

با اینکه یک حمام آب داغ برای خستگی و بدن درد تاثیر خوبی دارد و باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود، آب بیش از حد گرم بسیار برای پوست مضر است. اگر با مشکلات پوستی مواجه هستید مثلا پوست شما خشک است یا مدام چوست، پوسته پوسته و قرمز می‌شود و یا اگر بر روی پوست لکه‌های زیادی دارید (مانند درماتیت)، نباید پوست شما بخ مدت طولانی با آب در تماس باشد زیرا به سد پوستی شما آسیب می‌رساند و لایه چربی محافظ را از بین می‌برد.

 این لایه محافظ مانند یک عایق، نگهداری رطوبت در داخل پوست و مقابله با آلودگی‌ها و محرک‌ها در بیرون آن را بر عهده دارد. در حالی که یک سد پوستی آسیب دیده نمی‌تواند عایق خوبی باشد و در نتیجه پوست دچار خارش، قرمزی و خشک شدن می‌شود.

خواب ناکافی

خواب ناکافی باعث ترشح هورمون کورتیزول اضافی از غده فوق کلیه می‌شود و این هورمون مانع از بازسازی سلول‌های پوست برای جبران آسیب‌های وارد شده در طول روز می‌شود. برای اینکه پوست توانایی حفظ سلامت و شادابی خود را از دست ندهد، حداقل هفت تا هشت ساعت خواب شبانه توصیه می‌شود. بهترین زمان خواب از ساعت 10:30-11 شب می‌باشد.

 

عدم نوشیدن آب کافی

هیدراته ماندن در طول روز برای بدن بسیار مهم است. بدون مصرف مقادیر کافی آب، بدن ما در عملکرد خود دچار اختلال خواهد شد. این امر در مورد پوست نیز صدق می‌کند. سلول‌های پوست مانند همه سلول‌های دیگر بدن عمدتاً از آب ساخته شده اند و بدون آب کافی، روند تامین سلول های جدید پوست با مشکلی مواجه می‌شود که در نهایت به پوستی خشک، حساس و پر از چین و چروک منجر خواهد شد. حتما در طول روز 8 لیوان، معادل 1.8 الی 2 لیتر آب مصرف کنید.

با همه این تفاسیر می‌توان گفت آسیب رساندن به پوست بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم. واقعیت این است که تصمیم‌هایی که روزانه می‌گیریم می‌توانند تأثیر چشمگیری بر سلامت پوست ما داشته باشند. بنابراین بهتر است با دقت بیشتری از پوست خود نگهداری کنیم.

ما در ماموریتا این تلاش رو داریم محصولاتی در اختیارتون قرار بدیم که شما رو از تمامی خطرات روزانه به پوست محافظت نماید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *