پوست

چگونه نوع پوستمان را بشناسیم؟

چگونه نوع پوستمان را بشناسیم؟

چگونه نوع پوستمان را بشناسیم؟

یک پاکسازی و مرطوب‌کنندگی روزانه برای همه انواع پوست مفید است، اما هر نوع پوستی نیازهای متفاوتی دارد و برای برطرف کردن هرکدام، محصولات متناسبی با آن باید به روتین روزانه اضافه شوند. به همین دلیل است که شناخت نوع پوست شما اولین قدم در مراقبت صحیح از آن است.

اما چگونه می‌توانید متوجه شوید چه نوع پوستی دارید؟

مقاله زیر را به صورت کامل مطالعه کنید تا بتوانید به سادگی این تشخیص را انجام دهید.

طبق گفته آکادمی پوست‌شناسی آمریکا (AAD)، پنج نوع پوست وجود دارد: 1-پوست چرب 2-پوست خشک، 3- پوست نرمال یا معمولی 4- پوست مختلط 5- پوست حساس

در ادامه مقاله و تصاویر، شاخص‌های اصلی مورد نیاز برای تشخیص اینکه پوست شما عمدتاً دارای کدامیک از این ویژگی‌هاست، آورده شده است:


پوست چرب

پوست چرب مقدار زیادی سبوم تولید می‌کند که باعث می‌شود پوست براق به نظر برسد و احساس چربی را منتقل کند، این احساس به خصوص در سراسر ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) بیشتر احساس می‌شود. طبق گفته آکادمی پوست‌شناسی آمریکا (AAD)، افرادی که پوست چرب دارند با اینکه ممکن است چین و چروک کمتری داشته باشند، اما بیشتر از بقیه مستعد بزرگ شدن منافذ، لک‌های آکنه، جوش‌های سرسیاه و سرسفید هستند.

برخی گمان می‌کنند به دلیل اینکه پوست چرب روغن طبیعی بیشتری تولید می‌کند، نسبت به سایر انواع پوست به رطوبت‌رسانی کمتری نیاز دارد! در حالی که این یک باور غلط و رایج است. مراقبت از پوست چرب با انتخاب محصولات مناسبی صورت می‌گیرد که بدون اینکه منافذ پوست را مسدود کنند و باعث ایجاد جوش شوند آن را تغذیه و آبرسانی کنند. روتین ایده‌آل پوست چرب باید دارای یک پاک‌کننده ملایم و کف‌کننده باشد که به طور موثر آلودگی‌ها، چربی اضافی و سایر ناخالصی‌ها را از پوست بزدایند. همچنین باید حاوی یک آبرسان سبک، فاقد چربی و غیرکومدون‌زا باشد که رطوبت مورد نیاز پوست چرب را تامین کند. کرم‌ژل آبرسان ماموریتا به عنوان یک آبرسان و مرطوب کننده وگان تمامی این ویژگی‌ها را دارد.

پوست خشک

پوست خشک معمولا چربی طبیعی(سبوم) کمتری نسبت به سایر انواع پوست تولید می‌کند. این امر ممکن است باعث شود پوست کدرتر به نظر برسد و زبر یا حتی پوسته پوسته شود. این نوع پوست اغلب حس کشیدگی دارد، به طور قابل توجهی دهیدراته است و ممکن است مستعد بروز چین و چروک‌های قابل مشاهده‌تر باشد. علاوه بر این، ممکن است دچار خارش یا تحریک هم شود. از این نظر افرادی که دارای پوست خشک هستند باید حتما از آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنن تا در میانسالی ظاهری سالخورده نداشته باشن.

روتین مراقبت از پوست برای پوست خشک باید شامل ترکیبات ملایم، تسکین دهنده و آبرسان مانند سرامیدها باشد که به حفظ سد رطوبتی محافظ پوست کمک کند. برای افراد با پوست خشک توصیه می‌شود از دوش گرفتن بیش از حد طولانی و با آب داغ خودداری و از محصولات مراقبت از پوست بدون عطر، غیرکومدون‌زا و فاقد الکل استفاده کنند. کرم‌ژل آبرسان ماموریتا (مخصوص پوست‌های خشک و معمولی) به عنوان یک آبرسان و مرطوب کننده وگان تمامی این ویژگی‌ها را دارد.

پوست نرمال یا معمولی

پوست معمولی پوستی متعادل است؛ نه خیلی خشک و نه خیلی چرب. این نوع پوست مستعد جوش، پوسته پوسته شدن، احساس چربی یا کشیدگی نیست. افرادی که پوست معمولی دارند معمولاً منافذی کوچک و بافت پوستی صاف دارند و کمتر مستعد حساسیت یا لک هستند. علیرغم این واقعیت که پوست معمولی هیچ مشکل یا نگرانی خاصی ندارد، همچنان نیاز به مراقبت پوستی مناسب دارد تا همیشه در بهترین حالت خود به نظر برسد. روتین ایده‌آل پوست نرمال باید با قفل کردن رطوبت و حمایت از سد محافظ پوست، به حفظ رطوبت آن کمک کند.

پوست مختلط

پوست مختلط شامل نواحی خشک و همچنین چرب است زیرا غدد چربی و عرق بصورت همگن توزیع نشده اند. ناحیه‌ای که چربی بیشتری دارد معمولاً ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) است، در حالی که پوست در گونه‌ها از نوع معمولی یا خشک می‌باشد. این نوع پوست در فصول مختلف سال و به دلایل مختلفی مانند استرس یا نوسانات هورمونی می‌تواند خود را بروز دهد. پاکسازی و آبرسانی موثر کلید مراقبت از چنین پوستی است که در بعضی نواحی چرب و در بعضی دیگر خشک یا نرمال است.

پوست حساس

پوست حساس اغلب به عنوان یک نوع پوست شناخته می شود، اما پوست حساس چرب، خشک یا نرمال هم بین انواع دیگر دیده می‌شود. صرف نظر از نوع پوست شما، اگر پوستتان قرمز به نظر می‌رسد و احساس سوزش، خارش یا خشکی دارید، ممکن است پوست حساسی داشته باشید. این علائم می‌تواند مربوط به پوستی باشد که در برابر محرک‌های خارجی آسیب‌پذیرتر است و ممکن است توسط مواد خاصی مانند رنگ‌ها یا عطرها و همچنین عوامل محیطی ایجاد شود. به طور کلی افراد دارای پوست حساس باید در نوع تغذیه و چگونگی اسفاده از محصولات مراقبت پوستی دقت بیشتری داشته باشند.

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی باعث حساسیت شما می‌شود تا از پاک‌کننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها یا سایر محصولات حاوی آن مواد خاص اجتناب کنید. همچنین می‌توانید بلافاصله محیط خود را تغییر دهید تا قرار گرفتن در معرض عوامل محرک را کاهش دهید.

چگونه می‌توانم نوع پوست خود را در خانه تشخیص دهم؟

اگر تفسیرهای آورده شده از انواع پوست به شما کمک نکرد تا به نتیجه‌‌ دلخواه برسید، روش‌های متعددی وجود دارد تا به شما در تعیین نوع پوست کمک کند. در یکی این روش‌ها که می‌توانید آن را در خانه انجام دهید، شما باید پس از شست‌شو و پاکسازی کامل پوست خود با شوینده مناسب، حدود سی دقیقه منتظر بمانید تا پوست با سرعت طبیعی خود شروع به ترشح سبوم کند. پس از گذشتن این مدت از شما خواسته می‌شود تا به طرق مختلف مثل احساسی که از پوست خود دریافت می‌کنید‌، مشاهده دقیق آن، فشردن یک کاغذ حساس به روغن به پوست و … مقدار چربی پوست خود را ارزیابی و نوع پوست خود را تشخیص دهید.

مهم است که به یاد داشته باشید که هر نوع پوستی می‌تواند حساس یا مستعد جوش و آکنه باشد؛ اگرچه افرادی که پوست معمولی دارند ممکن است کمتر این مورد را تجربه کنند. با این حال، شما می‌توانید با انتخاب محصولات مراقبتی مناسب، از پوست خود به خوبی نگهداری کنید و در عین حال نگرانی‌هایی مانند حساسیت و لک‌های آکنه را برطرف کنید. اما در هر صورت، همواره توصیه می‌شود برای ارزیابی دقیق پوست و دریافت راهنمایی در مورد بهترین روتین و محصولات مراقبتی برای نوع پوست خود، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. به طور کلی توجه به ظاهر پوست بسیار مهم است زیرا صرف نظر از نوع پوست شما، ویژگی‌های خاصی وجود دارند که می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل پوستی جدی باشند.

شما هم می‌توانید برای تهیه محصولات مراقبت از پوست، از محصولات برند کاملا وگان ماموریتا، استفاده نمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *