پوست

تفاوت بین آبرسان و مرطوب کننده چیست؟

تفاوت ابرسان و مرطوب کننده

اغلب می بینیم که در مورد محصولات مراقبت از پوست از کلمات “آبرسان” و “مرطوب کننده” به جای یکدیگر استفاده می شود. اما هر کدام به دو وضعیت پوستی متفاوت و در عین حال مشابه اشاره دارند. اما این تفاوت در چیست؟

مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌ها هر دو به اهمیت دریافت تمام آب مورد نیاز پوست برای مبارزه با خشکی و دهیدراته شدن، علائم پیری زودرس و آسیب‌های محیطی اشاره می‌کنند. با این حال، تفاوت بین این دو بیشتر در نحوه دستیابی به این نتایج است.

“آبرسانی” جذب رطوبت از سطح پوست و نفوذ آب به درون سلول‌ها برای بهبود توانایی پوست در جذب رطوبت و مواد مغذی است. درحالی که “رطوبت‌رسانی” در مورد به دام انداختن و قفل کردن رطوبت با ایجاد سد محافظ طبیعی پوست است. این امر مانع هر گونه از دست رفتن آب شده و باعث می‌شود پوست نرم، صاف و درخشان باقی بماند.

اساساً پوست کم‌آب و دهیدراته، دچار کمبود آب است و باید با محصولات آبرسان هیدراته شود؛ در حالی که پوست خشک فاقد چربی است و باید با محصولات مرطوب‌کننده مرطوب شود. پوست خشک در واقع یک نوع پوستی است اما پوست دهیدراته عارضه‌ای است که هر کسی، با هر نوع پوستی، ممکن است آن را تجربه کند.

تفاوت ابرسان و مرطوب کننده

تفاوت ابرسان و مرطوب کننده

حال برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست از چه ترکیباتی می‌توانیم استفاده کنیم؟

البته که ساده‌ترین راه برای آبرسانی به پوست نوشیدن مقدار زیادی آب است؛ اما کسانی که پوست دهیدراته‌ای دارند، ممکن است بخواهند به عنوان مکمل از یک آبرسان موضعی که باعث جذب آب به دورن سلول‌ها شود، استفاده کنند. هومکتانت‌های طبیعی به پوست این امکان را می‌دهند که در طول زمان توانایی خود را برای آبرسانی بهبود بخشد. بنابراین بهتر است دنبال محصولاتی باشید که حاوی هیالورونیک اسید، عصاره آلوئه ورا، عسل، آلفا هیدروکسی اسیدها و عصاره های دریایی هستند. ترکیبات آبرسان به طور کلی برای انواع پوست مناسب هستند. این ترکیبات محلول در آب‌اند، منافذ را مسدود نمی‌کنند و باید عاری از الکل باشند تا به طور فعال سطح پوست را خشک یا تحریک نکنند.

همچنین در مورد مرطوب‌کننده‌ها، گزینه های بسیار متنوعی از نظر فرمولاسیون و مواد تشکیل دهنده وجود دارد. مرطوب کننده‌ها می‌توانند دارای بافت سبک یا سنگین باشند و برای فصول و انواع پوست مختلف فرموله شوند. در ماه‌های گرم بهار و تابستان نیاز به یک محصول با بافت سبک دارید؛ در حالی که در هوای خشک، سرد و بادی پاییز و زمستان نیازمند محصولات سنگین‌تری حاوی سرامیدها، انواع روغن‌ها (نارگیل، بادام، کره کاکائو) هستید.

بهترین نوع مرطوب کننده و آبرسان برای شما، مستقیما به نوع پوستتان بستگی دارد: پوست‌های چرب و مستعد آکنه، به یک مرطوب کننده سبک و بدون چربی، احتیاج دارند. این مرطوب‌کننده‌ها روغن کمتر و آب بیشتری دارند و کمتر پوست را تحریک می‌کنند. در حالی که برای احیا و رطوبت‌رسانی به پوست‌های خشک و معمولی، محصول مغذی‌تر، بهترین انتخاب خواهد بود.

کرم‌ژل‌های آبرسان ماموریتا هم به عنوان آبرسان و هم به عنوان مرطوب کننده می‌توانند در طراوت و شادبی پوست شما نقش مهمی را ایفا کنند.

نویسنده: دکتر سروین پورکیوان – تیر 1402

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *